vrijdag 11 januari 2013

Broodrecept via Pinterest

Via Pinterest kwam ik terecht op een amerikaans blog van een dame die van koken en bakken houd. Het blog "The Italian Dish" liet zien hoe je zonder kneden en moeilijk doen toch heerlijk brood kan bakken. In het engels Artisan Bread genoemd. Dit betekent ambachtelijk brood. Het berichtje en de bijna 300 commentaren maakte mij erg nieuwsgierig om het zelf te proberen. Het recept is in amerikaanse maten en temperaturen dus ik heb hem voor het gemak even vertaald. Voor de werkbeschrijving en foto's en filmpjes verwijs ik je naar haar blog, linkje hierboven. 

Ingredienten:
950 gr bloem (ik heb 870 gr tarwebloem van Euroshopper gebruikt en 80 gram volkoren bloem omdat ik niet genoeg tarwebloem had)
700 ml warm water (iets warmer dan lichaamstemperatuur maar ook niet heel heet want dan sterft je gist)
1,5 el zout (ik probeer de volgende keer 1 el want ik vond hem wat aan de zoute kant)
1,5 el gist (is ongeveer 2,5 zakje gedroogde gist van 7 gr per zakje)
Het moet in dit recept echt gedroogde gist zijn volgens deze dame. 

Je doet het water met de zout en de gist in een grote bak of mengkom en roert het goed door, hij moet echt groot zijn want je krijgt uiteindelijk deeg voor ongeveer 4 broodjes en het deeg verdubbeld in de 2 uur dat hij moet rijzen. Dan voeg je de bloem in één keer toe en roert alles door met een houten pollepel. Zorg dat alles goed gemengd is en dat je geen droge bloem delen of nog water hebt. Het is best een beetje zwaar om door te roeren. Je moet het dus niet gaan kneden. Als alles gemengd is ben je klaar voor nu. Je moet de bak nu afdekken, niet luchtdicht want het moet kunnen ademen en laat het ongeveer 2 uur rijzen. Daarna zet je het in de koelkast en laat je het minstens 3 uur afkoelen maar helemaal een nachtje wachten is nog beter. Het wordt heel vochtig/nat deeg. Daarna kan je per keer een homp eraf halen en vormen (zie Italian Dish blog voor instructiefilmpje) en laten rijzen. En na het rijzen afbakken. Het deeg kan je maximaal 14 dgn in de koelkast bewaren.  Voor hoe en wat kan je haar blog raadplegen. Ook kan je op Youtube heel wat filmpjes zien als je zoekt op Artisan Bread! Bovenstaande foto's zijn van mijn eerste broodje en tweede broodje ligt nu af te koelen. Zo leuk om te doen!! Succes voor diegene die het ook zelf willen proberen.


Liefs Jeannette

1 opmerking:

Woon - Geluk zei

Dit ziet er heerlijk uit! Hoe bak jij hem? Hier ligt hij ook te rijzen maar ik heb geen baksteen. Heb ook wel eens gehord dat hij in een braadpan in de oven kan!?